Αθήνα, 23-01-21 12:31  

ΡΑΔΙΟΦΩΝΙΚΟΙ ΣΤΑΘΜΟΙ
ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ


ΕΘΝΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΡΑΔΙΟΤΗΛΕΟΡΑΣΗΣ


Το radio.gr σε συνεργασία με την Πανελλήνια Ένωση Ιδιοκτητών Ραδιοφωνικών Σταθμών συλλέγει και να αποστέλλει προς το Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης τα ερωτήματα που έχουν οι υπεύθυνοι των Ραδιοφωνικών ή/και Τηλεοπτικών Σταθμών, και δημοσιεύει εδώ τις αντίστοιχες απαντήσεις του ΕΣΡ. Σκοπός αυτού τομέα του radio.gr είναι οι μεν ιδιοκτήτες Μέσων πριν καταφύγουν στο ΕΣΡ υποβάλλοντας ερωτήματα να βλέπουν μήπως έχει απαντηθεί κάποιο αντίστοιχο, το δε ΕΣΡ να αποφορτιστεί από το να δίνει την ίδια απάντηση σε πολλούς που υποβάλλουν την ίδια ερώτηση.

Σκόπιμο είναι λοιπόν, πριν απευθυνθείτε στο ΕΣΡ να δείτε μήπως το ερώτημα που σκοπεύετε να θέσετε έχει ήδη απαντηθεί.

Ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι Ερωτήσεις / Απαντήσεις που είχαν υποβληθεί / απαντηθεί σχετικά με τις εκλογές ΟΤΑ του 2002. Δείτε τις στο αντίστοιχο τμήμα.

Σε αντίθετη περίπτωση μπορείτε να μας το στείλετε, ώστε να το προωθήσουμε στους αρμοδίους και να το δημοσιεύσουμε μαζί με την απάντηση που θα λάβουμε.

Ακολουθούν οι μέχρι τώρα ερωτήσεις που έχουν τεθεί και οι απαντήσεις τους
Ανανεώθηκε στις 13-10-2006


Επιτρέπεται η φιλοξενία δηλώσεων των πρόεδρων των δημοτικών οργανώσεων ή θεωρείται συγκεκαλυμμένη διαφήμιση;

 Το ΕΣΡ θεωρεί ότι οι σταθμοί έχουν την αποκλειστική ευθύνη επιλογής του τύπου της εκπομπής που μεταδίδουν, ενώ για το περιεχόμενο αυτών ισχύουν τα οριζόμενα στην Οδηγία 3/2006. Εξάλλου, η συμβατότητα του περιεχομένου της μεταδιδόμενης δηλώσεως οποιουδήποτε προσώπου με την Οδηγία εξετάζεται μόνο εκ των υστέρων

Επιτρέπονται τα ραδιοφωνικά-τηλεοπτικά πάνελ όπου συμμετέχουν οι υποψήφιοι νομαρχιακοί και δημοτικοί σύμβουλοι όλων των συνδυασμών στον πρώτο και δεύτερο βαθμό τοπικής αυτοδιοίκησης, μέσα από ειδικότερες θεματικές ενότητες;

 Η απάντηση είναι καταφατική. Πουθενά στην Οδηγία 3/2006 δεν θεσπίζεται υποχρέωση για μετάδοση συγκεκριμένου τύπου εκπομπής (βλ. και ανωτ. υπό 1).

Πως θα ενεργήσουμε όταν στην διάρκεια μιας εκπομπής που έχει προγραμματιστεί ή δεν έχει προγραμματιστεί μια συνέντευξη ενός υποψηφίου για ένα «άσχετο» θέμα, παρέμβει κάποιος άλλος υποψήφιος ο οποίος κατηγορεί κάποιον άλλον και εκείνος που κατηγορείται ζητήσει να απαντήσει? Αν αυτό με τις απαντήσεις συνεχιστεί για αρκετές φορές (να απαντά ο ένας στον άλλον) μέχρι ποιό σημείο είμαστε υποχρεωμένοι να τους ''βγάζουμε στον αέρα'' και αν μπορούμε μετά από κάποιο σημείο να το αρνηθούμε. Επίσης αν ο τρίτος ή ο τέταρτος εμπλεκόμενος συνδυασμός που δεν συμμετέχει στις προηγούμενες αλληλοκατηγορίες ζητήσει ίσο χρόνο που χρησιμοποίησαν οι άλλοι δύο για να προβάλλουν δικές τους θέσεις άσχετες με το θέμα των δύο πρώτων εμείς τι κάνουμε σε αυτή τη περίπτωση; Δίνουμε και σε αυτούς τον ίδιο χρόνο;

 Για την απάντηση θιγόμενου προσώπου, η νομοθεσία προβλέπει την τυπική διαδικασία του δικαιώματος επανόρθωσης (άρθρο 9 Π. Δ. 100/2000). Στην περίπτωση που εκ των ενόντων και αυτοβούλως ο σταθμός παρέχει χρόνο για δικαίωμα απαντήσεως (στο πλαίσιο της αρχής της αντικειμενικότητας) στο θιγόμενο, η χρήση του πρέπει να γίνεται σε λογικά πλαίσια ώστε να μην διαιωνίζεται μια ανταλλαγή απόψεων σε υψηλό τόνο.

Δημοσιογράφος – Ιδιοκτήτης Ραδιοφωνικού Σταθμού ο οποίος παρουσιάζει ενημερωτική εκπομπή αλλά και μια δεύτερη ψυχαγωγικού χαρακτήρα, πότε και από ποιά εκπομπή πρέπει να απέχει. Το «πότε» είναι ιδιαίτερα βαρύνουσας σημασίας δεδομένου ότι στην 3/2006 Οδηγία σας (άρθρο 2, παρ. 12) αναφέρεται «Κατά τη διάρκεια εφαρμογής της παρούσης οδηγίας διακόπτεται η μετάδοση εκπομπών, την ευθύνη παραγωγής ή την παρουσίαση των οποίων έχει πρόσωπο που συμμετέχει ως υποψήφιος στην εκλογική αναμέτρηση της 15ης ή και της 22ας Οκτωβρίου 2006» και στο άρθρο 1 ως έναρξη διάρκειας εφαρμογής ορίζεται η Παρασκευή 15 Σεπτεμβρίου. Όμως, όταν δεν έχει γίνει επίσημη ανακοίνωση του ψηφοδελτίου πώς μπορεί ο συγκεκριμένος Δημοσιογράφος – Ιδιοκτήτης να διακόψει την επαγγελματική του δραστηριότητα χωρίς να ξέρει σίγουρα αν μετέχει ή όχι στο ψηφοδέλτιο. Και αν τελικά είναι υποψήφιος, θα θεωρηθεί οτι έχει παραβεί τα προαναφερόμενα άρθρα?

 Η απαγόρευση του άρθρου 2 παρ. 12 της Οδηγίας 3/2006 αφορά κάθε είδους εκπομπή.
Εφόσον ο δημοσιογράφος ή ο παρουσιαστής προγράμματος είχε δημοσίως ανακηρύξει την υποψηφιότητά του πριν από την ημέρα επίσημης υποβολής των υποψηφιοτήτων και ασκούσε τα καθήκοντά του στο ραδιοφωνικό σταθμό, τίθεται ζήτημα παραβίασης της Οδηγίας. Αντιθέτως, εάν η απόφαση για ένταξη στο ψηφοδέλτιο ελήφθη την τελευταία ημέρα υποβολής των υποψηφιοτήτων και διέκοψε αμέσως μετά την εμφάνισή του στο σταθμό, δεν τίθεται ζήτημα παραβίασης της Οδηγίας για το διάστημα από την έναρξη εφαρμογής της Οδηγίας.

Επιτρέπεται να απαντούν ζωντανά σε μια ραδιοφωνική εκπομπή, οι αρμόδιοι αντιδήμαρχοι σε θέματα ή σε ζητήματα ή ακόμη και σε προβλήματα που θέτουν οι πολίτες;

 Ενόψει του ότι, κατά το άρθρο 2 παρ. 13 της Οδηγίας 3/2006 του ΕΣΡ, διακόπτεται η μετάδοση μηνυμάτων κοινωνικού περιεχομένου που προβάλλουν το έργο των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Ο. Τ. Α.), συνάγεται ότι καταρχήν θα πρέπει να διακόπτονται και οι εκπομπές με τη συμμετοχή δημάρχων, αντιδημάρχων ή άλλων ενεργών στελεχών Ο. Τ. Α. που συμμετέχουν ως υποψήφιοι στις εκλογές. Βεβαίως δεν ισχύει το ίδιο για την συμμετοχή (περιορισμένη κατά χρόνο) σε εκπομπή γενικού περιεχομένου ή σε δελτίο ειδήσεων των ανωτέρω προσώπων.

Σειρές με ηθοποιούς που είναι υποψήφιοι δεν σταματάνε την προβολή τους στην τηλεόραση. Εκπομπές ψυχαγωγικού χαρακτήρα που τις παρουσιάζουν ή συμμετέχουν στην παραγωγή τους υποψήφιοι, πρέπει να διακόπτεται η μετάδοση τους;

 Η απάντηση είναι καταφατική. Η μη διακοπή των τηλεοπτικών σειρών όπου συμμετέχουν υποψήφιοι ηθοποιοί, δικαιολογείται από το γεγονός ότι ο προγραμματισμός των σειρών (ή και των ταινιών) δεν γίνεται με κριτήριο την προεκλογική περίοδο. Ωστόσο, δεν αποκλείεται το ενδεχόμενο το ΕΣΡ να παρέμβει στην περίπτωση που διαπιστωθεί καταχρηστικός προγραμματισμός, με σκοπό τη συστηματική προβολή συγκεκριμένου προσώπου.

Εκφωνητές Δελτίων Ειδήσεων που το όνομα τους δεν αναφέρεται στο δελτίο, πρέπει να απέχουν της εργασίας τους μην τυχόν και οι ακροατές αναγνωρίζουν τη φωνή τους, επηρεαστούν και τους ψηφίσουν;

 Η απάντηση είναι καταφατική, διότι στην Οδηγία δεν γίνεται ανάλογος διαχωρισμός. Εξάλλου, στη ραδιοφωνική πρακτική και δεοντολογία, δε νοείται συμμετοχή σε εκπομπή ανωνύμως

Η δημοσίευση της πρόσκλησης προς τους υποψηφίους μπορεί να γίνεται απο το site του Ρ/Τ Σταθμού θεωρουμένου ως "πρόσφορο τρόπο" σύμφωνα με το στοιχείο 4 της με α/π 15116/20.09.06 διευκρινηστικής σας;

 Η απάντηση είναι αρνητική. Επειδή είναι γνωστό τοις πάσι ότι η χρήση του διαδικτύου δεν είναι ακόμα υψηλή στη χώρα μας, η πρόσκληση μέσω διαδικτύου για συμμετοχή σε ραδιοτηλεοπτική εκπομπή δεν μπορεί να θεωρηθεί «πρόσφορος τρόπος», σύμφωνα με το στοιχείο 4 του με α. π. 15116/20.9.2006 διευκρινιστικού εγγράφου μας

Γιατί η ισχύς της εγκυκλίου (για τις εκλογές) που αφορά δημοσιογράφους-παραγωγούς είναι μέχρι τις 22 Οκτώβρη και όχι μέχρι τις 15 , από τη στιγμή που η εκλογή συμβούλων γίνεται από την πρώτη Κυριακή; Εαν εργαστεί κανονικά στο μεσοδιάστημα και ο συνδυασμός στον οποίο μετείχε , συμμετέχει στο δεύτερο γύρο, κινδυνεύει;

H απαγόρευση του άρθρου 2 παρ. 12 της Οδηγίας 3/2006 για την μετάδοση εκπομπών, «την ευθύνη παραγωγής ή την παρουσίαση των οποίων έχει πρόσωπο που συμμετέχει ως υποψήφιος» στις επερχόμενης εκλογές, ισχύει μέχρι και την 15.10.2006. Κατά συνέπεια, το άρθρο 1 εδ. β’ της Οδηγίας 3/2006 (χρονική ισχύς της Οδηγίας) δεν ισχύει ως προς την παραπάνω διάταξη, διότι η εκλογή των νομαρχιακών, δημοτικών και κοινοτικών συμβούλων γίνεται την πρώτη Κυριακή των εκλογών.


Τελευταία ενημέρωση 13.10.06